analytics-chart-data

Opzetten van de Google Tools voor SEO

In Zoekmachine marketing by Johan Januarius

​In deze blogpost leer je hoe je de meest voorkomende Google-tools kan gebruiken die de basis vormen voor een succesvolle SEO-strategie. Ik zal je laten zien hoe je ze kunt instellen om je SEO te ondersteunen.

Stap 0: Neem één Google account

​Je wilt al je Google-tools onder één Google-account opslaan. Meld je aan bij Google en maak één e-mail aan. Als je een bedrijf hebt, kan je overwegen om Google Gsuite te gebruiken waarmee je merk e-mails zoals naam@uwbedrijf.com kan gebruiken. Indien niet, maak dan een gratis account aan zoals bijvoorbeeld uwbusiness@gmail.com.

Stap 1: Google Tag Manager

​Met Google Tag Manager kan je alle trackingcodes, pixels en conversies bijhouden. Je installeert Google Tag Manager (kort: GTM) slechts eenmalig op je website. Je hoeft niet meer te wachten op je developer wanneer je heatmaps wilt bekijken of een Facebook-pixel wilt toevoegen. Voeg deze toe aan je GTM en je bent klaar om te gaan.

Log in op GTM en maak een container voor je website. Je ontvangt TWEE codes. Een voor de header van je website en een voor de body.

Om GTM op je WordPress-website te installeren, gebruik je een plugin zoals deze en voeg je de trackingcodes toe aan alle pagina's. Bekijk de eerste paar minuten van deze video voor meer informatie over het installatieproces van Google Tag Manager in de header- en footer tekst van je website:

Stap 2: Checking Google Tag Manager

​Installeer de Google Tag Assistant op je Chrome-browser. ​Activeer de plugin, ​herlaad je website en controleer of de GTM-code live is. Zo ja - goed gedaan!

Stap 3: Google Analytics installeren met GTM

​Google Analytics (in het kort: GA) slaat gegevens op van je websitebezoekers.

Meld je aan bij GA en maak een nieuwe property voor je nieuwe website.

Bekijk deze video (start op minuut 5) voor meer informatie over het installeren van GA in GTM:

​Als je een EU-bedrijf hebt, zorg er dan voor dat je met GDPR werkt en de gebruikersgegevens in je Google Analytics-trackingcode anonimiseert. Wanneer je de variabele voor Google Analytics in GTM toevoegt, moet je klikken op "geavanceerde instellingen"> "in te stellen veld"> "veld toevoegen"> kies "anonymizeIp" en true.

anonymiseer GDPR

​Zorg er ook voor dat je jouw instellingen voor gegevensbewaring BINNEN Google Analytics in het beheergedeelte bijwerkt.

user and event data retention

​En terwijl je toch bezig bent: ga naar Google Analytics> Publiek> Demografie> Overzicht en schakel de tracking- of demografische informatie in.

Stap 4: Google Search Console

Meld je aan bij Google Search Console (kortweg: GSC), voorheen was dit Webmaster tools. Maak properties aan voor alle variaties van je website URL (vier in totaal):

  • ​met en zonder www
  • http en https

​Kies ervoor om je Search Console te verifiëren met Google Tag Manager (in de opties 'alternatieve methoden'). Als dat niet werkt, kies je de methode 'metatag' en neem je de tag op met de plugin 'Tracking Code Manager' voor WordPress.

Nadat GSC is geïnstalleerd, moet je jouw sitemap toevoegen aan de property. Ga naar crawlen> sitemaps en jouw sitemap. Yoast SEO-plugin biedt een eenvoudige sitemap voor WordPress websites. De sitemap URL in Yoast is meestal domein.com/sitemap_index.xml

Als je interessante gegevens voor SEO wilt zien (bijvoorbeeld welke zoekopdrachten ​users gebruiken om je website te vinden), ga je naar Search Traffic> Search Analytics en vink je de vakjes aan voor "clicks", "impressions", "ctr" en position.

Wil je weten of Google al jouw pagina's vindt? Download Screaming Frog gratis en crawl je website. Hoeveel pagina's worden er gevonden? Ga dan naar Google en typ site: yourdomain.com - Hoeveel pagina's worden er gevonden?

Ga naar Search Console> Google Index> Index Status
Hoeveel pagina's worden er geïndexeerd? Verschilt het van het aantal pagina's gevonden door Screaming Frog? ​Dan heb je een technische SEO-audit nodig.

Ben je ongeduldig na het uploaden van je content? Ga naar Search Console> Crawlen> Fetch as Google en stuur je nieuwe pagina's in.

Er is veel plezier te beleven met GSC!

Ga dan naar Google Analytics> Acqusition en koppel Google Search Console en GA!

Stap 5: Google My Business

​Deze tool zet je bedrijf op Google Maps. Vooral als je een lokaal bedrijf bent, wil je hierop verschijnen! Meld je aan en stuur je bedrijfsgegevens door. Google stuurt je vervolgens een POSTKAART met de verificatiecode naar je bedrijfsadres.

Voeg afbeeldingen en een trefwoordrijke titel toe aan je vermelding. Genereer beoordelingen. Begin met ranken in de map voor lokale bedrijven.

Stap 6: Google Adwords

​Dit is voor betaald verkeer en niet organisch. Als je echter AdWords wilt gebruiken, doe je er goed aan om dit ook te koppelen aan Google Analytics (zo doe je dit) en moet je Adwords conversies tracking opzetten.

​Stop met wensen - begin met ran​ken. Het instellen van de Google-tools voor SEO is de eerste stap. Enjoy the ride!